Algemene voorwaarden EcoPro Kozijnen B.V.

Tot stand gekomen op 8 maart 2024.

EcoPro Kozijnen B.V., gevestigd aan Tolstraat 9, 7582DC, te Haaksbergen, geregistreerd onder KvK-nummer 91269458.

Definities

In deze Algemene Voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

Algemene Voorwaarden:            De algemene voorwaarden als hierna vermeld.

EcoPro Kozijnen:                       EcoPro Kozijnen B.V., ingeschreven bij de KvK onder nummer 91269458.

Bedrijf:                                      De Wederpartij handelend in de uitoefening van een bedrijf of beroep.

Consument:                              De Wederpartij niet handelend in de uitoefening van een bedrijf of beroep.

Dienst:                                      Alle werkzaamheden, in welke vorm dan ook, die EcoPro Kozijnen voor of ten behoeve van de Wederpartij heeft verricht.

Opdracht:                                  De overeenkomst van opdracht tot dienstverlening.

Overeenkomst:                          Elke overeenkomst gesloten tussen EcoPro Kozijnen en de wederpartij.

Product:                                    Alle zaken die onderwerp zijn van de overeenkomst gesloten tussen de Wederpartij en EcoPro Kozijnen.

Wederpartij:                              Degene die deze algemene voorwaarden heeft aanvaard en het product heeft afgenomen en/of opdracht heeft gegeven tot het verrichten van de dienst. Onder de Wederpartij wordt zowel Consumenten als Bedrijven verstaan.

Artikel 1        Werkingssfeer

  1. Deze Algemene Voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en Overeenkomst gesloten tussen EcoPro Kozijnen en de Wederpartij, tenzij van deze Algemene Voorwaarden door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. Deze Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met EcoPro Kozijnen, voor de uitvoering waarbij derden dienen te worden betrokken.
  3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere Algemene Voorwaarden van de Wederpartij wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  4. Indien gebleken is dat één of meer bepalingen in deze Algemene Voorwaarden nietig of vernietigbaar zijn, dan blijven de Algemene Voorwaarden voor al het overige in stand. In geval van deze situatie treden EcoPro Kozijnen en de Wederpartij in overleg met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen.
  5. Afwijkingen van de Overeenkomst en Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk en uitdrukkelijk met EcoPro Kozijnen zijn overeengekomen.

 

  1. Indien EcoPro Kozijnen niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat EcoPro Kozijnen in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.

Artikel 2        Aanbiedingen en/of offertes

  1. Aanbiedingen en/of offertes worden schriftelijk en/of elektronisch gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.
  2. Alle aanbiedingen en/of offertes van EcoPro Kozijnen zijn geldig gedurende de periode die in de aanbieding en/of offerte is opgenomen. De aanbieding en/of offerte vervalt wanneer deze termijn is verlopen.
  3. De aanbieding en/of offerte geldt zolang de voorraad strekt.
  4. EcoPro Kozijnen kan niet aan zijn aanbiedingen en/of offertes worden gehouden indien de Wederpartij, naar termen van redelijkheid en billijkheid en in het maatschappelijk verkeer gangbare opvattingen, had behoren te begrijpen dat de aanbieding en/of offerte dan wel een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
  5. Indien de aanvaarding, al dan niet op ondergeschikte punten, afwijkt van het in de aanbieding en/of offerte opgenomen aanbod dan is EcoPro Kozijnen daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij EcoPro Kozijnen anders aangeeft.
  6. Een samengestelde prijsopgave verplicht EcoPro Kozijnen niet tot levering van een deel van de in de aanbieding en/of offerte begrepen zaken en/of tot het verrichten van een gedeelte van de Opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
  7. Aanbiedingen en/of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders of nabestellingen.

Artikel 3        Totstandkoming overeenkomst

De Overeenkomst komt tot stand door tijdige aanvaarding door de Wederpartij van de aanbieding en/of offerte van EcoPro Kozijnen.

Artikel 4        Wijziging overeenkomst

  1. Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de Overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, stelt EcoPro Kozijnen de Wederpartij hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte. De partijen zullen dan tijdig en in onderling overleg overgaan tot aanpassing van de Overeenkomst.
  2. Indien partijen overeenkomen dat de Overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. EcoPro Kozijnen zal de Wederpartij hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
  3. Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële, kwantitatieve en/of kwalitatieve gevolgen zal hebben, zal EcoPro Kozijnen de Wederpartij hierover van te voren inlichten.
  4. Indien een vaste vergoeding, prijs en/of tarief is overeengekomen, zal EcoPro Kozijnen daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst van invloed is op de prijs. Hierbij zal EcoPro Kozijnen proberen, voor zover mogelijk, vooraf een prijsopgave te doen.
  5. EcoPro Kozijnen zal geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan EcoPro Kozijnen kunnen worden toegerekend.
  6. Wijzigingen in de oorspronkelijk gesloten Overeenkomst tussen de Wederpartij en EcoPro Kozijnen zijn pas geldig vanaf het moment dat deze wijzigingen middels een aanvullende of gewijzigde Overeenkomst schriftelijk zijn aanvaard door beide partijen.

Artikel 5        Uitvoering overeenkomst

  1. EcoPro Kozijnen zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
  2. EcoPro Kozijnen heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. De toepassing van artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
  3. EcoPro Kozijnen heeft het recht om de Overeenkomst in fasen uit te voeren.
  4. Indien de Overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, heeft EcoPro Kozijnen het recht om elk uitgevoerd gedeelte afzonderlijk te factureren en daarvoor betaling te verlangen. Indien en zolang deze factuur door de Wederpartij niet wordt betaald, is EcoPro Kozijnen niet verplicht tot uitvoering van de volgende fase en heeft zij het recht de Overeenkomst op te schorten.
  5. Indien de Overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd, heeft EcoPro Kozijnen het recht de uitvoering van die onderdelen die tot de volgende fase of fasen behoren op te schorten totdat de Wederpartij de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  6. De Wederpartij verstrekt tijdig alle gegevens of instructies, die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst of waarvan de Wederpartij redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst, aan EcoPro Kozijnen.
  7. Indien de voorgaande gegevens en instructies niet of niet tijdig worden verstrekt, dan heeft EcoPro Kozijnen het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten. De extra kosten die worden gemaakt door de vertraging zijn voor rekening van de Wederpartij.

Artikel 6        Montage

  1. De Wederpartij is verplicht voor de montage een stroominstallatie en – aansluiting beschikbaar te stellen.
  2. De Wederpartij is verantwoordelijk en verplicht tenminste één werkdag voor de montage en tijdens de montage er zorg voor te dragen dat de werkplaats vrij is van constructiewerkzaamheden en van obstakels.
  3. De Wederpartij is verantwoordelijk voor de afvoer van al het afval- en verpakkingsmateriaal, tenzij hierop statiegeld zit.
  4. De Wederpartij is verantwoordelijk voor een adequate afsluiting van de werkplaats, tenzij anders overeenkomen. stellen.
  5. Indien het noodzakelijk is dat voor de montage werkzaamheden door derden moeten worden verricht, draagt de Wederpartij er zorgt voor dat alle noodzakelijke werkzaamheden tenminste 1 werkdag voor de montage gerealiseerd zijn.
  6. De Wederpartij is verplicht een hoogwerker ter beschikking te stellen indien de montagewerkzaamheden verrichten moeten worden op meer dan 2,50 meter hoogte boven het vloerniveau. Indien de Wederpartij geen hoogwerker ter beschikking kan stellen, kan EcoPro Kozijnen tegen meerwerk een hoogwerker ter beschikking stellen.
  7. EcoPro Kozijnen verricht uitsluitend de montage van het Product. Buiten de opdracht vallend montage werk zal niet worden verricht.
  8. Indien EcoPro Kozijnen de montage door oorzaken buiten de schuld van EcoPro Kozijnen niet heeft kunnen verrichten, dan is EcoPro Kozijnen niet verantwoordelijk voor de daaruit voorvloeiende schade. In dit geval dient de Wederpartij zijn de kosten voor een nieuwe montage, waaronder de voorrijkosten en de gemaakt uren, voor rekening van de Wederpartij.

Artikel 7        Prijzen en tarieven

  1. Ten aanzien van de Wederpartij in de hoedanigheid van Consument zijn de prijzen en tarieven in euro’s uitgedrukt, inclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, tenzij anders aangegeven.
  2. Ten aanzien van de Wederpartij in de hoedanigheid van Bedrijf zijn de prijzen en tarieven in euro’s uitgedrukt, exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, tenzij anders aangegeven.
  3. De prijzen en tarieven zijn inclusief reis-, verblijf-, verpakkings-, bezorg- of transportkosten en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
  4. Indien niet uitdrukkelijk een vergoeding en/of tarief is overeengekomen, zal de vergoeding worden vastgesteld aan de hand van de werkelijk bestede uren en de gebruikelijke uurtarieven van EcoPro Kozijnen.
  5. Van alle bijkomende kosten zal EcoPro Kozijnen tijdig voor het sluiten van de Overeenkomst aan de Wederpartij opgaaf doen of gegevens verstrekken op grond waarvan deze kosten door de Wederpartij kunnen worden berekend.

Artikel 8        Wijziging vergoeding, prijzen en tarieven

  1. Indien EcoPro Kozijnen bij het sluiten van de Overeenkomst een vaste vergoeding, prijs of tarief overeenkomt, dan is EcoPro Kozijnen gerechtigd tot verhoging hiervan, ook wanneer het vergoeding, de prijs of het tarief oorspronkelijk niet onder voorbehoud is gegeven.
  2. Indien EcoPro Kozijnen het voornemen heeft het vergoeding, de prijs of het tarief te wijzigen, stelt zij de Wederpartij hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
  3. Indien de verhoging van de vergoeding, de prijs of het tarief plaatsvindt binnen drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst, kan de Wederpartij de Overeenkomst door een schriftelijke verklaring ontbinden, tenzij:
  • de verhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op EcoPro Kozijnen rustende verplichting ingevolge de wet;
  • de verhoging oorzaak vindt in een stijging van de prijs van grondstoffen, lonen et cetera of op andere gronden die bij het aangaan van de Overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar waren;
  • EcoPro Kozijnen alsnog bereid is om de Overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomen uit te voeren;
  • bedongen is dat de uitvoering langer dan drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst zal worden verricht.
  1. De Wederpartij heeft recht op ontbinding van de Overeenkomst als meer dan drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst de vergoeding, de prijs of het tarief wordt verhoogd, tenzij bij de Overeenkomst bedongen is dat de uitvoering langer dan drie maanden na het sluiten van de Overeenkomst zal worden verricht.
  2. EcoPro Kozijnen zal de Wederpartij in geval van het voornemen tot verhoging van de vergoeding, de prijs of het tarief in kennis stellen. EcoPro Kozijnen zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging in zal gaan vermelden.

Artikel  9       Levering

  1. Levering ten aanzien van de Wederpartij in de hoedanigheid van Consument vindt plaats doordat de zaak in macht wordt gesteld aan de Wederpartij. Na levering gaat het risico van de zaak over op de Wederpartij.
  2. Levering ten aanzien van de Wederpartij in de hoedanigheid van Bedrijf vindt plaats doordat de zaak ter beschikking wordt gesteld aan de Wederpartij. Na levering gaat het risico van de zaak over op de Wederpartij.
  3. Levering vindt plaats af EcoPro Kozijnen of op het door de Wederpartij opgegeven adres, tenzij anders overeengekomen.
  4. De Wederpartij is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop hem deze ter hand worden gesteld, tenzij dit ernstige bezwaren of onredelijke kosten met zich meebrengt.
  5. De Wederpartij is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop hem deze ter beschikking staan of aan hem ter hand worden gesteld.
  6. Indien de Wederpartij op de plaats van de levering de zaak weigert om af te nemen of nalatig is met het verstrekken van gegevens of instructies, die noodzakelijk zijn voor de levering, zullen de voor levering bestemde zaken worden opgeslagen voor risico en rekening van de Wederpartij. De Wederpartij zal in dat geval alle aanvullende kosten verschuldigd zijn.

Artikel 10      Termijnen

De levering- en/of uitvoering zal plaatsvinden binnen een door de EcoPro Kozijnen opgegeven termijn.

Indien voor de levering en/of uitvoering een termijn overeengekomen of opgegeven is, dan is deze termijn slechts indicatief en nimmer te beschouwen als een fatale termijn.

Indien EcoPro Kozijnen gegevens of instructies nodig heeft van de Wederpartij, die noodzakelijk zijn voor de levering, vangt de termijn aan nadat de Wederpartij deze aan EcoPro Kozijnen heeft verstrekt.

Bij overschrijding van de termijn dient de Wederpartij EcoPro Kozijnen schriftelijk in gebreke te stellen, waarbij EcoPro Kozijnen alsnog een redelijke termijn wordt geboden om de zaak te leveren en/of uitvoering te geven aan de Overeenkomst.

Een ingebrekestelling is niet nodig wanneer de levering en/of uitvoering blijvend onmogelijk is geworden of anderszins is gebleken dat EcoPro Kozijnen zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet zal nakomen. Gaat EcoPro Kozijnen binnen deze termijn niet over tot levering, dan heeft de Wederpartij het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden en/of schadevergoeding te verlangen.

Artikel  11     Risico-overgang consumenten

  1. Deze bepaling is alleen van toepassing op de Wederpartij in de hoedanigheid van consument.
  2. De zaken die voorwerp van de Overeenkomst zijn, zijn tot het tijdstip van het in macht brengen van de zaken aan de Wederpartij voor rekening en risico van EcoPro Kozijnen.
  3. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering van zaken die voorwerp van de Overeenkomst zijn, gaat op de Wederpartij over op het moment waarop zaken in de macht van de Wederpartij in de hoedanigheid van Consument of een door de Wederpartij aan te wijzen derde worden gebracht.

Artikel  12     Risico-overgang bedrijven

  1. Deze bepaling is alleen van toepassing op de Wederpartij in de hoedanigheid van bedrijf.
  2. De zaken die voorwerp van de Overeenkomst zijn tot het tijdstip van het ter beschikking stellen van de zaken aan de Wederpartij voor rekening en risico van EcoPro Kozijnen.
  3. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering van zaken die voorwerp van de Overeenkomst zijn, gaat op de Wederpartij over op het moment waarop zaken aan de Wederpartij of een door de Wederpartij aan te wijzen derde ter beschikking staan.

Artikel  13     Betaling

  1. Betaling vindt plaats door middel van overmaking op een door EcoPro Kozijnen aangewezen bankrekening op het tijdstip van de koop of levering, tenzij anders is overeengekomen.
  2. Betaling kan zowel voor- als achteraf geschieden.
  3. Betaling achteraf dient te geschieden binnen 5 dagen na de factuurdatum, op een door EcoPro Kozijnen aan te geven wijze en in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij anders overeengekomen.
  4. De Wederpartij is niet bevoegd op het verschuldigde enig bedrag wegens een door hem gestelde tegenvordering in mindering te brengen.
  5. EcoPro Kozijnen is gerechtigd de in de voorliggende periode verrichte werkzaamheden aan de Wederpartij te factureren. Facturatie vindt per 1 maand plaats.
  6. EcoPro Kozijnen en de Wederpartij kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen geschiedt in evenredigheid met de voortgang van het werk. Indien betaling in termijnen is overeengekomen, moet de Wederpartij betalen volgens de termijnen en de percentages zoals deze in de Overeenkomst zijn vastgesteld.
  7. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
  8. Na het verstrijken van 5 dagen na de factuurdatum is de Wederpartij, zonder ingebrekestelling, van rechtswege in verzuim. De Wederpartij is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente verschuldigd van 2% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is.
  9. In geval van faillissement, surseance van betaling of curatele zijn de vorderingen van EcoPro Kozijnen en de verplichtingen van de Wederpartij jegens EcoPro Kozijnen onmiddellijk opeisbaar.

Artikel  14     Incassokosten

  1. Indien de Wederpartij in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de Wederpartij.
  2. Ten aanzien van de buitengerechtelijke (incasso)kosten heeft EcoPro Kozijnen, voor zover de Wederpartij handelt in de hoedanigheid als Bedrijf, in afwijking van artikel 6:96 lid 5 van het Burgerlijk Wetboek en de Buitengerechtelijke incassokosten (BIK), recht op een vergoeding van 15% van de totaal openstaande hoofdsom met een minimum van € 90 voor iedere factuur die geheel of gedeeltelijk niet voldaan is.
  3. Ten aanzien van de buitengerechtelijke (incasso)kosten heeft EcoPro Kozijnen, voor zover de Wederpartij handelt in de hoedanigheid van Consument, recht op de wettelijke maximale toegestane vergoeding zoals bepaalt in de Buitengerechtelijke incassokosten (BIK).
  4. Voor zover de Wederpartij handelt in de hoedanigheid van Consument heeft EcoPro Kozijnen pas recht op een vergoeding van de buitengerechtelijke (incasso)kosten, nadat EcoPro Kozijnen de Wederpartij na het intreden van het verzuim een aanmaning heeft gestuurd om de openstaande factuur of facturen binnen 14 dagen te voldoen.
  5. De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van de Wederpartij.

Artikel  15     Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle door EcoPro Kozijnen in het kader van de Overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van EcoPro Kozijnen totdat de Wederpartij hetgeen hij op grond van de Overeenkomst is verschuldigd deugdelijk is nagekomen en volledig heeft voldaan.
  2. Bij het verschuldigde is tevens inbegrepen: de vergoeding van alle kosten en rente, ook van eerdere en latere leveringen en verrichte diensten, alsmede schadevorderingen wegens tekortschieten in de nakoming.
  3. Zolang het eigendom van het geleverde niet over is gegaan op de Wederpartij, mag deze hetgeen onder het eigendomsvoorbehoud valt niet doorverkopen, verpanden of op enige andere wijze bezwaren, behoudens binnen de normale uitoefening van zijn/haar bedrijf.

Artikel 16      Opschorting

  1. Indien de Wederpartij een verplichting uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, heeft EcoPro Kozijnen het recht de nakoming van de daartegenover staande verplichting op te schorten. Bij gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegestaan, voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt.
  2. Voorts is EcoPro Kozijnen bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten indien:
  • na het sluiten van de Overeenkomst EcoPro Kozijnen omstandigheden ter kennis zijn gekomen die goede grond geven te vrezen dat de Wederpartij de verplichtingen niet zal nakomen;
  • de Wederpartij bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
  • zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van EcoPro Kozijnen kan worden gevergd.
  1. EcoPro Kozijnen behoudt het recht om schadevergoeding te vorderen.

Artikel 17      Ontbinding

  1. Indien de Wederpartij een verplichting uit de Overeenkomst niet, niet volledig, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is EcoPro Kozijnen bevoegd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.
  2. Voorts is EcoPro Kozijnen bevoegd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:
  • na het sluiten van de Overeenkomst EcoPro Kozijnen omstandigheden ter kennis zijn gekomen die goede grond geven te vrezen dat de Wederpartij de verplichtingen niet zal nakomen;
  • de Wederpartij bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is;
  • door de vertraging aan de zijde van de Wederpartij niet langer van EcoPro Kozijnen kan worden gevergd dat hij de Overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen;
  • zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van EcoPro Kozijnen kan worden gevergd;
  • de Wederpartij in staat van faillissement wordt verklaard, een verzoek tot surseance van betaling indient, om toepassing van de schuldsanering natuurlijke personen verzoekt, geconfronteerd wordt met een beslag op het geheel of een gedeelte van zijn eigendom;
  • de Wederpartij onder curatele wordt gesteld;
  • de Wederpartij komt te overlijden.
  1. Ontbinding geschiedt door middel van schriftelijke kennisgeving zonder rechterlijke tussenkomst.
  2. Indien de Overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van EcoPro Kozijnen op de Wederpartij onmiddellijk opeisbaar.
  3. Indien EcoPro Kozijnen de overeenkomst op grond van de voorgaande gronden ontbindt, is EcoPro Kozijnen niet aansprakelijk voor enigerlei kosten of schadevergoeding.
  4. Indien de ontbinding is toe te rekenen aan de Wederpartij, is de Wederpartij aansprakelijk voor de door EcoPro Kozijnen geleden schade.

Artikel 18      Overmacht

  1. Een tekortkoming kan niet aan EcoPro Kozijnen of de Wederpartij worden toegerekend, daar de tekortkoming niet te wijten is aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt. In dit geval zijn de partijen ook niet gehouden tot het nakomen van de verplichtingen die uit de Overeenkomst voortvloeien.
  2. Onder overmacht wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan naast wat op dat gebied in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop EcoPro Kozijnen geen invloed kan uitoefenen en waardoor EcoPro Kozijnen niet in staat is de verplichtingen na te komen.
  3. Als overmacht opleverende omstandigheden worden o.a. beschouwd: werkstaking, uitsluiting, brand, waterschade, natuurrampen of andere van buiten komende onheilen, mobilisatie, oorlog, verkeersbelemmeringen, blokkades, in- of uitvoerbelemmeringen of andere overheidsmaatregelen, stagnatie of vertraging in de aanvoer van grondstoffen of machineonderdelen, gebrek aan arbeidskrachten, alsmede elke omstandigheden, waardoor de normale gang in het bedrijf wordt belemmerd ten gevolge waarvan de nakoming van de Overeenkomst door EcoPro Kozijnen in redelijkheid niet van de Wederpartij mag worden verlangd.
  4. EcoPro Kozijnen heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de Overeenkomst verhindert, intreedt nadat EcoPro Kozijnen zijn verbintenis had moeten nakomen.
  5. In geval van overmacht zijn de partijen niet verplicht de Overeenkomst voort te zetten, noch gehouden tot enigerlei schadevergoeding.
  6. Zowel EcoPro Kozijnen als de Wederpartij kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk opschorten. Indien deze periode langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang, door middel van schriftelijke kennisgeving, zonder rechterlijke tussenkomst, te ontbinden zonder dat de partijen aanspraak kunnen maken op enige schadevergoeding.
  7. Indien de situatie van overmacht van tijdelijke aard is, behoudt EcoPro Kozijnen zich het recht voor om de overeengekomen prestatie op te schorten voor de duur van de overmachtssituatie. In geval van blijvende overmacht zijn beide partijen gerechtigd de Overeenkomst buitengerechtelijk te ontbinden.
  8. Indien EcoPro Kozijnen ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de Overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is EcoPro Kozijnen gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Wederpartij is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke Overeenkomst.

Artikel 19      Garanties

  1. EcoPro Kozijnen garandeert dat de geleverde zaken beantwoorden aan de overeenkomst. EcoPro Kozijnen garandeert tevens dat de geleverde zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan redelijkerwijs gesteld kunnen worden en dat de zaken die eigenschappen bezit die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, voor een normaal gebruik nodig zijn.
  2. EcoPro Kozijnen garandeert dat de door hem verrichte werkzaamheden beantwoorden aan de overeenkomst en worden uitgevoerd met goed vakmanschap en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal.
  3. EcoPro Kozijnen verstrekt een garantie van 10 jaar. Indien de geleverde zaak door een derde is geproduceerd, dan geldt de garantie die door deze derde wordt verstrekt, tenzij anders is aangegeven.
  4. Indien het geleverde Product en/of de verrichte Dienst niet voldoet aan de garantie, zal EcoPro Kozijnen, na vermelding hiervan, binnen een redelijke termijn overgaan tot kosteloze vervanging of herstelling.
  5. Wanneer de garantietermijn is verlopen zijn alle kosten voor herstel of vervanging, daaronder begrepen administratie-, transport-, en voorrijkosten, voor rekening van de Wederpartij.
  6. Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van ondeskundig gebruik of gebrek aan zorgvuldigheid, of het een gevolg is van veranderingen die de Wederpartij of derden aan het geleverde hebben aangebracht. Evenmin staat EcoPro Kozijnen in voor de eventueel ontstane schade als gevolg van deze gebreken.
  7. De garantie vervalt eveneens indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar EcoPro Kozijnen geen invloed op uit kan oefenen. Onder deze omstandigheden vallen o.a. weersomstandigheden.

Artikel 20      Onderzoek en reclame

  1. De Wederpartij is gehouden de geleverde zaken op het moment van aflevering na aflevering, te onderzoeken. De Wederpartij is gehouden de Dienst op het moment van de uitvoering. Daarbij behoort de Wederpartij te onderzoeken of de kwaliteit en kwantiteit van het geleverde en de verrichte Dienst overeenstemmen met hetgeen is overeengekomen, althans voldoen aan de eisen die daaraan in het normale handelsverkeer gelden.
  2. Zichtbare gebreken en tekorten behoren binnen twee werkdagen na levering van het Product schriftelijk aan EcoPro Kozijnen gemeld te worden. Het gebrekkige Product dient samen met het aankoopbewijs te worden teruggestuurd, tenzij dit onmogelijk dan wel onredelijk bezwarend is.
  3. Zichtbare gebreken en tekorten behoren binnen twee werkdagen na uitvoering van de Dienst schriftelijk aan EcoPro Kozijnen gemeld te worden.
  4. Niet-zichtbare gebreken en tekorten behoren binnen twee werkdagen na ontdekking ervan aan EcoPro Kozijnen gemeld te worden.
  5. Het recht op (gedeeltelijke) teruggave van de prijs, herstel of vervanging of schadevergoeding komt te vervallen indien gebreken niet binnen de gestelde termijn worden gemeld, tenzij uit de aard van het Product en/of Dienst of uit omstandigheden van het geval een ruimere termijn voortvloeit.
  6. De betalingsverplichting wordt niet opgeschort indien de Wederpartij EcoPro Kozijnen binnen de gestelde termijn op de hoogte stelt van de gebrekkige zaak.
  7. Indien tijdig wordt gereclameerd, blijft de Wederpartij verplicht tot afname en betaling, tenzij de gekochte zaken geen zelfstandige waarde toekomt.

Artikel 21      Aansprakelijkheid

  1. EcoPro Kozijnen is slechts aansprakelijk voor directe schade die is ontstaan door bewuste roekeloosheid of opzet van EcoPro Kozijnen. Onder directe schade moet uitsluitend worden verstaan:
  • materiële schade aan de eigendommen van de Wederpartij;
  • redelijke kosten, die Wederpartij heeft gemaakt ter vaststelling van de aansprakelijkheid en (de omvang van de directe) schade;
  • redelijke kosten, die Wederpartij redelijkerwijs heeft gemaakt, en redelijkerwijs kon en mocht maken, ter voorkoming of beperking van de schade, voor zover Wederpartij aantoont dat deze kosten hebben geleid tot een beperking van de directe schade;
  • redelijke kosten, die Wederpartij redelijkerwijs heeft gemaakt ter verkrijging van voldoening buiten rechte, zoals bedoeld in artikel 6:96 lid 1, sub c BW.

  1. EcoPro Kozijnen is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder in ieder geval begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, bedrijfsstagnatie of immateriële schade van de Wederpartij. In het geval van consumentenkoop strekt deze beperking niet verder dan die is toegestaan ingevolge artikel 7:24 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.
  2. EcoPro Kozijnen is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat EcoPro Kozijnen is uitgegaan van door de Wederpartij verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor EcoPro Kozijnen kenbaar behoorde te zijn.
  3. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van EcoPro Kozijnen of zijn leidinggevende ondergeschikten.
  4. Indien EcoPro Kozijnen aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van EcoPro Kozijnen beperkt tot het bedrag tot maximaal eenmaal het bedrag dat in de factuur staat vermeld of tot het bedrag waarop de door EcoPro Kozijnen aangesloten verzekering aanspraak geeft, vermeerderd met het eigen risico dat EcoPro Kozijnen overeenkomstig de verzekering draagt.
  5. De Wederpartij dient de schade waarvoor EcoPro Kozijnen aansprakelijk kan worden gehouden, zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 10 dagen na het ontstaan van de schade aan EcoPro Kozijnen te melden, een en ander op straffe van verval van enig vergoedingsrecht van deze schade.
  6. Iedere aansprakelijkheidsvordering jegens EcoPro Kozijnen vervalt binnen één jaar nadat de Wederpartij bekend is geraakt met het schadebrengende feit of hiermee redelijkerwijs bekend had kunnen zijn.

Artikel 22      Vrijwaring

  1. De Wederpartij vrijwaart EcoPro Kozijnen voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke aan de Wederpartij toerekenbaar is.
  2. Indien EcoPro Kozijnen door derden mocht worden aangesproken, dan is de Wederpartij gehouden EcoPro Kozijnen zowel buiten als in rechte bij te staan. Alle kosten en schade aan de zijde van EcoPro Kozijnen en derden komen verder voor rekening en risico van de Wederpartij.

Artikel 23      Verjaringstermijn

  1. Voor alle vorderingen jegens EcoPro Kozijnen en de door EcoPro Kozijnen (eventueel) ingeschakelde derden geldt, in afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, een verjaringstermijn van één jaar.
  2. Het voorgaande is niet van toepassing op vorderingen die gegrond zijn op het niet beantwoorden van de afgeleverde zaak aan de Overeenkomst. In dit geval verjaren de vorderingen door verloop van twee jaar nadat de Wederpartij EcoPro Kozijnen ingelicht heeft over het gebrek van de afgeleverde zaak.

Artikel 24      Intellectuele eigendom

  1. EcoPro Kozijnen behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.
  2. EcoPro Kozijnen behoudt het recht de eventueel door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijk informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 25      Wijziging algemene voorwaarden

  1. EcoPro Kozijnen heeft het recht om deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
  2. Wijzigingen zullen ook gelden ten aanzien van reeds afgesloten overeenkomsten.
  3. EcoPro Kozijnen zal de Wederpartij per e-mail op de hoogte stellen van de wijzigingen.
  4. De wijzigingen aan de algemene voorwaarden zullen na dertig dagen nadat de Wederpartij op de hoogte is gesteld van de wijzigingen van kracht zijn.
  5. Indien de Wederpartij niet akkoord gaat met de aangekondigde wijzigingen, heeft de Wederpartij het recht om de overeenkomst te ontbinden.

Artikel 26      Toepasselijk recht en geschillen

  1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij EcoPro Kozijnen partij is, is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing. Dit geldt ook indien een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland wordt uitgevoerd of indien de Wederpartij zijn woonplaats in het buitenland heeft.
  2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.

Artikel 27      Vindplaats

Deze Algemene Voorwaarden zijn gedeponeerd bij de KvK onder nummer 91269458.